Wednesday 01.04.2015 Lukuaika: 1 min

Myyjä ei ymmärtänyt ajan arvoa

Pankkiiriliikkeen myyjä soitti viime viikolla. Tarjolla oli tunnin ilmainen tuokio, jossa he neuvoisivat minua yrittäjän kaikenlaisiin pakkomaksuihin liittyen. Tai jotain sinnepäin.

En innostunut. Olen käytännössä yksinyrittäjä. YELit ynnä muut pitää maksaa joka tapauksessa. En ymmärtänyt myyjän puheista, mitä oikeastaan hyötyisin tapaamisestamme.

Myyjä oli sitkeää sorttia ja halusi soittaa vielä uudestaan. Puhelin soi tänään.

Tilanne ei oikeastaan ollut muuttunut mihinkään: myyjä kyseli vapaata aikaa kalenteristani ja minä kieltäydyin, koska en kokenut tarjouksesta olevan minulle mitään merkittävää hyötyä.

Sitten alkoi vänkäys:

”Mutta kun tämä olisi ihan ilmaista… tässä menisi vain tunti! Kyllä tässä olisi paljon hyödyllistä tietoa!”

Tarkemmin myyjäressu ei kuitenkaan osannut perustella, miksi minun kannattaisi uhrata aikaani heille. Päätin ehdottaa diiliä:

Suostuisin tunnin tapaamiseen, jos voisin ensin laskuttaa heiltä 500 euroa. Jos myöhemmin päätyisin ostamaan heidän palvelujaan, saisivat he laskuttaa saman summan takaisin normaalihinnan päälle.

Ehdotukseni ei miellyttänyt myyjää. Hänen äänensävynsä muuttui kertaheitolla kopeaksi. Aivan kuin olisin loukannut hänen edustamaansa pajaa ehdottamalla pientä vakuutta ajalleni.

Perustelut sille, miksi ehdotukseni ei käy, olivat kuin tuon edellisen vänkäyksen toisintoa:

”Siis mehän tässä tarjoamme ilmaista aikaa sinulle, eihän meidän siitä pidä maksaa!” … ”Kyse olisi vain tunnista.” … ”Me emme toimi näin!”

Myyjä ei selkeästi tuntunut käsittävän ajan arvoa. Itse tapaaminen olisi toki kestänyt vain tunnin. Kokonaisuudessaan riesa olisi ollut suurempi, koska muiden hommien keskeyttäminen tapaamisen ajaksi ja niihin palaaminen olisivat verottaneet tuntuvasti energiaa ja keskittymistä.

Eri asia tietty olisi ollut, jos myyjä olisi jo heti ensimmäisessä puhelussa osannut tarjota jotain todella mielenkiintoista. Silloin olisin voinutkin juosta heidän toimistolleen vaikka samantien.

En jäänyt pitämään tarkempaa luentoa tästä asiasta. Hän oli kuluttanut aikaani jo aivan tarpeeksi. Sanoin, etten ollut (edelleenkään) kiinnostunut heidän tarjouksestaan ja katkaisin puhelun.

 

Kuva: Gunnar Ries. Käytetty Creative Commons -lisenssillä.