Ideani Makertech-innovaatiokisaan

Kirjoitettu

Tämän vuoden Mindtrek-seminaarin yhteydessä järjesteään Makertech-kilpailu, jossa etsitään uusia ideoita ja innovaatioita, jotka hyödyntävät avointa dataa ja avoimia rajapintoja.

Osallistun kilpailuun sekä yksityishenkilö että yritykseni kautta. Tässä postauksessa esitellen yksityishenkilönä tarjoamani idean lyhyesti.

Palauterajapinnan yhdistäminen osaksi yleisesti käytettyjä verkkopalveluita

Tampereella on käytössä palautepalvelu, jolla kaupunkin valvoo ja seuraa mm. liikenneväylien kuntoa. Se on toteutettu karttapohjaisena verkkopalveluna, jonne kuka tahansa voi merkitä kunnostusta vaativan paikan ja antaa sille vapaamuotoisen kuvauksen. Palvelusta näkee myös kaupungin vastauksen ja asialle tehdyt toimenpiteet.

Palvelun idea on hyvä, mutta nykyisessä toteutuksessa on pari ongelmaa:

  • palvelu ei ole kovin hyvin tunnettu
  • käyttöliittymä ei ole nykystandardien mukainen

Ratkaisuehdotukseni

Tampereen kaupunki suunnittelee avoimen Open311-palauterajapinnan käyttöönottoa. Ehdotan, että keskitetyn palauterajapinnan rinnalle otetaan käyttöön eri kohderyhmien omiin verkkopalveluihin lisättävät palautelomakkeet, joiden kautta syötetyt raportit kulkevat Open311-rajapinnan kautta kaupungin tietoon.

Miksi näin?

Nykyinen palauterajapinta on tosiaan heikosti tunnettu, ja sillä on melkoisen kryptinen verkko-osoite, jota on vaikea muistaa: http://is.ramboll.fi/tre_yllapito_julkinen/. Linkki löytyy kaupungin nettisivuilta, mutta ilmeisen pitkän polun takaa:  Tampere.fi -> Liikenne ja kadut -> Katujen rakentaminen ja kunnossapito -> Katujen kunnossapito  ->Palaute ja vikailmoitukset.

Tuon sivuston käyttöliittymä on auttamatta vanhanaikainen, ja esimerkiksi mobiililaitteilla sen on käyttökelvoton. Tämä on ongelma, koska ulkoillessa ihmisillä on mukanaan ainoastaan käynnköitä, ei isokoisia tietokonenäyttöjä. Kotiin palatessa asia on ehkä jo unohtuntu tai ulkoilija ei enää viitse etsiä yllä mainittua palautesivua. Myös tarkka sijainti vai ulkoiluväylä vaurion laatu on voinut unohtua.

Palautesivut eivät ole kenellekään itseirarvo; niitä käytetään ja etsitään vain kun on tarvetta ja jos niitä osataan etsiä. Sen sijaan ihmiset käyttävät mielellään erilaisia pilvipalveluita ja mobiilisovelluksia, joista heille on oikeaa hyötyä. Tällaisia palveluita ovat esimerkiski pyöräreittipalvelu Jälki sekä Parkman-pysäköintisovellus. Vastaavia esimerkkejä löytyy varmasti enemmänkin; en listaa kaikkia tässä.

Jos palautekanava integroidaan tällaisiin palveluihin, ovat ne paremmin tavoitettavissa, niiden käyttö on helpompaa ja palautetta saadaan kerättyä helpommin. Kun esimerkiksi pyöräteiden vaurioista saadaan palaute nopeasti, päästään niihin myös puuttumaan nopeasti. Tämä parantaa pyöräilyn mielekkyyttä ja myös turvallisuutta.

Avoimen rajapinnan myötä on myös mahdollista toteuttaa äärimmäisen helposti ja nopeasti mobiilisovellus, joka käyttää hyödykseen gps-paikannusta ja älypuhelimen kameraa. Jos ulkoilija huomaa vaurion tiessä, tarvitsee hänen vain ottaa kuva vauriosta ja palaute siirtyy parilla painalluksella perille. Gps-paikannus kertoo tarkan sijainnin ja kuvasta selviää hyvin minkälaisesta vaurioista on kyse.