5 + 1 kokemusta huonosta asiakaspalvelusta

Kirjoitettu

Kuluttajana on tullut kohdattua jos jonkinmoista spedeä tiskin toisella puolella. Tässä muutama mieleen jäänyt tarina menneiltä vuosilta.

Onneksi nämä lähinnä hymyilyttää enää, mutta tapahtumahetkillä  lähinnä veetutti ihan huolella.

1. Tilitoimisto

Aikanaan kun perustin yritystäni, eräs paikallinen tilitoimisto lähetti onnittelun uudesta yrityksestä. Pyysivät ottamaan yhteyttä, jos tarvitsisin tilinpitopalveluita.

(Itse asiassa sama mainoskirje tuli molempien firmojeni perustamisen jälkeen – kyttäsivät selkeästi uusia Kaupparekisteriin putkahtaneita yrityksiä)

Mutta kun lähetin tarjouspyynnön heidän nettisivuillaan olleen lomakkeen kautta, he eivät koskaan vastanneet siihen.

2. Kultaseppä

Halusin kerran teettää itselleni hopeakorun. Marssin kultasepän puheille. Firma oli tehnyt vaikutuksen mielettömän hienoilla nettisivuillaan ja galleriallaan. Myös tietämystä ja näkemystä materiaaleista ja muista yksityiskohdista tuntui löytyvän mukavasti.

Teimme kaupat, ja tyyppi lupasi ilmoitella, kun olisi valmista. Varoitteli kuitenkin samalla, että oli joulu ja kaikenlaisia messuja tulossa, joten homman aloitus saattaisi vähän viivästyä. Olisi varmana pitäny tulkita sen olevan koodikieltä joka tarkoitti, että parempiakin asiakkaita olisi tiedossa.

Talven mittaan kävin kyselemässä kolmeen kertaan, jokohan riipukseni olisi jo taottu. Joka kerralla sain saman vastauksen: ”pari viikkoa vielä menee”.

Lopulta kultasepästä ei enää koskaan kuulunut mitään.

3. Pyöräkauppias

Pyöräseuramme järkkäsi bikefitting-tilaisuuden, jossa tuunattiin ajoasento viimeisen päälle kuntoon. Homma hoidettiin paikallisessa pyöräliikkeessä.

Olin lopputulokseen täydellisen tyytyväinen. Maantiepyöräni sai ihan uutta potkua mm. takareisistäni, jotka korjatun ajoasennon vuoksi joutuivat vihdoinkin töihin.

Halusin samanlaisen säätöpalvelun myös kahdelle muulle fillarilleni. Tilaisuus oli ollut täysin maksuton jäsenetu, joten menin tiedustelemaan, paljonko säätö normaalisti maksaisi.

Oletin tietysti saavani hinnan napakkana vastauksena. Mutta sainkin lähinnä epämääräistä muminaa siitä, että myyjän pitäisi miettiä ja laskea, kauanko säätöön menisi aikaa, ja ties mitä muuta kiertelyä ja kaartelua.

Tilanne oli jotenkin käsittämätön. Siinä oli juuri ollut kymmenkunta fillaria säädettävänä ennen omaa vuoroani. Eikä tyyppi taatusti ollut ekaa kertaa bikefittingiä tekemässä. On se nyt jumaliste kumma, että kauppias ei osaa sanoa palvelulleen hintaa, vaikka asiakasehdokas heiluttelee rahojaan naaman edessä.

Ja sitäpaitsi mitä sillä ajalla edes olisi ollut väliä. Eihän kauppias mitään muuta päivän ainaka tee kuin pävystä liikkeessään.

Jäi sitten kaupat tekemättä.

4. Mainostoimisto

Kerran tilasin firmani värkkäilemään verkkopalveluun graafista suunnittelua ja toteutusta nettisivun leiskaksi. Visiointi sujui ihan hyvin, mutta toteutusvaiheessa oli paljon parantamisen varaa. Kun avauduin asiasta toimitusjohtajalle, sain vastaukseksi räkäistä naurua puhelimessa.

5. Kenkäkauppa

Nahkakenkäni olivat päässeet vähän heikkoon kuntoon. Vein ne näytille samaan putiikkiin, josta olin ne ostanut.

Halusin kysellä vähän hoitovinkkejä. No, niitä kyllä sain, mutta samalla sain myyjältä lähes suoraa nälvimistä ja haistattelua. Pudisteli päätänsä samaan tahtiin kun hinkkasi popojani hoitoaineella.

No, ainakin sain kengät taas kuntoon. Sitä vain jäin miettimään, että oliko se kehumista vai vittuilua, kun myyjä kutsui minua prinssiksi.

+1 Minä itse

Pata suutarin lapsen kattilaa soimaa ja niin edespäin. On kyllä itsekin tullut mokailtua.

Tästä ei ole kovinkaan kauaan, kun olen mennyt antamaan tyhjiä lupauksia erään sivutoimisen palvelun toimittamisesta.

Tavallaan koen, että siihen oli hyvä syy, mutta toisaalta sillä ei ole merkitystä. Jos en pysty palvelua tekemään, olisihan se nyt pitänyt suoraselkäisesti sanoa, eikä jättää asiakasta odottelemaan tyhjää.