Foorumi ilman tietokantaa

Olin joskus 2000-luvun alussa tekemässä opintoihini kuuluvaa työharjoittelujaksoa. Meitä oli muutaman hengen tiimi, ja tehtävänämme oli uudistaa kesätyöt tarjonneen työnantajan nettisivut. Oma roolini oli koodaus, ja muut tekivät esimerkiksi tietokantaa, sisällöntuotantoa ja visuaalista suunnittelua.

Tämä oli itse asiassa ensimmäinen etätyöpaikkani. Emme käyneet tekemässä työtä yhteisellä toimistolla, ja meistä useimmat taisivat olla kotoisin eri paikkakunnilta.

En itse asiassa muista, miten tälläinen järjestely syntyi. Luultavasti työilmoituksessa oli sanottu, että homman voi hoitaa etätyönä. Sopivia työharjoittelupaikkoja ei ihan hirveästi ollut tarjolla, joten kaikkeen mahdolliseen oli tartuttava.

Yhtä kaikki, olimme siis hajaantuneina ympäri eteläistä Suomea, mutta meidän piti silti pystyä kommunikoimaan keskenämme. Tätä ei kaiketi oltu hirveästi mietitty, koska projektin alkupäivinä työnantaja meilasi minulle suurinpiirtein tähän tapaan:

“Yritin pystyttää meille foorumia, mutta eihän tossa meidän webbihotellissa ole tietokantaa. Pystytkö tekemään asialle jotain?”

Foorumit olivat vuosituhannen vaihteen hitti. Mutta tosiaan, käytännössä kaikki niistä perustuivat tietokannan käyttöön, eikä meillä syystä tai toisesta sellaista ollut. Uudet nettisivut oli kyllä ajateltu hyödyntämään tietokantaa, mutta palvelinalusta saataisiin käyttöön vasta joskus myöhemmin.

Minun täytyi siis väsätä meille jonkinlainen keskustelualusta, jossa olisi tyypillisen foorumin ominaisuudet, mutta toteutus ei saanut vaatia tietokantaa alleen. Ja tietysti systeemi pitäisi saada pyörimään nopeasti, jotta päästäisiin tehokkaasti itse asiaan.

Yksinkertaisten keskusteluominaisuuksien toteuttaminen oli sinänsänsä helppoa. Suurin ratkaistava probleema oli viestin tallennus. Koska tietokantaa ei ollut käytettävissä, täytyi tallennustilana käyttää tekstitiedostoja jollain tapaa.

Näin vuosia jälkeenpäin muistellen toteutukseni tuskin oli erityisen elegantti tai viimeisen päälle täydellinen. Mutta se toimi, ja saimme projektiviestinnän hoidettua sen avulla vallan mainiosti.

Mitä tästä opimme? Vaikka johonkin asiaan olisi de facto -mielessä tyypillinen menetelmä, ei se välttämättä ole joka tilanteeseen sopiva ratkaisu. Joku olisi tässä tapauksessa saattanut ajatella, että jos tietokantaa ei kerta ole käytössä, on foorumin käyttäminen mahdotonta. Itse otin kuitenkin sen asenteen, että etsitään jokin käypä tekninen ratkaisu, ja jos se vaatii vain pieniä kompromisseja, ne hyväksytään.